Penafian

PENAFIAN PENUH

ADMIN blog.drmaba.com tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman blog ini. Segala komen adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Tuesday, March 11, 2014

[Video] Pitbull - Get It Started ft. Shakira





Dengar je lar...

Monday, January 13, 2014

Salam Maulidur Rasul

Wednesday, December 11, 2013

Hayati Cerita Di Sebalik Lirik Lagu Gypsy

"Gypsy"

Sometimes a story has no end
Sometimes I think that we could just be friends
"'Cause I'm a wandering man, " he said to me.

And what about our future plans?
Does this thing we have even make sense?
When I got the whole world in front of me

So I said, "I don't wanna be alone forever.
But I can be tonight
I don't wanna be alone forever
But I love gypsy life
I don't wanna be alone forever
Maybe we can see the world together
I don't wanna be alone forever
But I can be tonight, tonight."

So I just packed my baggage and
Said goodbye to family and friends
And took the road to nowhere on my own

Like Dorothy on a yellow brick
Hope my ruby shoes get us there quick
'Cause I left everyone I love at home

And I don't wanna be alone forever
But I can be tonight
I don't wanna be alone forever
But I love gypsy life
I don't wanna be alone forever
Maybe we can see world together
I don't wanna be alone forever
But I can be tonight, tonight

'Cause I'm, I'm, I'm, I'm, I'm, I'm
A gypsy, gypsy, gypsy, I'm
I'm, I'm, I'm, I'm, I'm, I'm
A gypsy, gypsy, gypsy, I'm
I'm, I'm, I'm, I'm, I'm, I'm
A gypsy, gypsy, gypsy, I'm
I'm, I'm, I'm, I'm, I'm, I'm
A gypsy, gypsy, gypsy, I'm

And then he asked me,
He said, "Baby, why do we love each other?"
I said, "Honey, it's simple.
It's the way that you love and treat your mother."

Thought that I would be alone forever
But I won't be tonight
I'm a man without a home
But I think with you I can spend my life
And you'll be my little gypsy princess
Pack your bags and we can chase the sunset
Bust the rearview and fire up the jets
'Cause it's you and me
Baby, for life

Would you go with me?
(For life)
See the world with me

'Cause I'm, I'm, I'm, I'm, I'm, I'm
A gypsy, gypsy, gypsy, I'm
I'm, I'm, I'm, I'm, I'm, I'm
A gypsy, gypsy, gypsy, I'm

Russia, UK, Paris, I'm
Italian, Asian, Kompai
Africa, India, I'm
A gypsy, a gypsy, a gypsy. I'm
Latin American, I don't speak German but I try
Someday in Jakarta, I'm
American, I'm gypsy I
Bangkok, Australia, Malaysia
Sweden, Finland, Norway
Be my home just for the day
I'm a gypsy, gypsy, gypsy hey


Wednesday, October 23, 2013

BERITA: Tanah Runtuh Di Cameron Highland

Kejadian tanah runtuh di Bertam O Valley, Cameron Highland. Star Online melaporkan ia berpunca daripada air empangan Ringlet yang dilepaskan pagi ini.

Wednesday, October 16, 2013

Selamat Hari Raya Haji 1434H

Saya ucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha dan Maaf zahir bathin kepada semua pembaca dan pelawat blog. Semoga segala qurban kita diterima Allah.

Hari ni saja baru sempat update blog. Masih terasa kelelahan dan penat kerja qurban semalam. 




Lepas habis dapat bahagian, siapkan bungkusan nak bagi fakir miskin. Ikut sukatan 1/3 daripada jumlah qurban kita. Buat letih tu sebab bagi buang dulu lemak. So bagi yang daging/tulang sahaja.

Tuesday, September 3, 2013

Alhamdullillah Harga Petrol Naik

Kecoh daripada semalam (2/09/2013) pasal harga petrol RON 95 naik sebanyak 20sen. Stesen minyak penuh dengan kenderaan beratur hendak isi petrol dengan harga lama. Aku tak tengok sendiri, cuma daripada gambar2 whatapp kawan2 jer.

Bukan aku tak risau atau berasa rugi sebab tak isi kereta aku penuh2 sebelum harga minyak naik. Cuma aku lebih suka duduk dirumah menjalankan hal-ehwal diri dan keluarga di malam hari. Lagipun aku memang tak berapa suka bersesak2. Tambahan Majalah3 semalam menyiarkan tentang sejarah Arwah Mat Kilau.

Seperti biasa, bila harga minyak naik maka berduyun-duyunlah kutukan amarah daripada mereka yg pro-PR. Ayat2 biasa "... janji dicapati..", "...makan duit...", "Tahniah..." dan sebagainya. Manakala daripada pro-BN pula berkoyan-koyanlah membalas dengan kutukan amarah. Ayat2 biasa "...20sen je...", "...harga petrol kat Thailand...", "...ala nanti turunlah balik tu..", "...kau tu bersengkongkol...". Apapun aku tengok hanya amarah saja yang ada.

Bagi diri ini, aku cuba mengajak pembaca menerima berita kenaikan petrol dengan cara:
1. Bersyukur kerana Allah memberi kita peluang merasai ujianNya. Malah ia merupaka fasa persedian untuk memasuki ujian lebih hebat.
2. Melatih diri tidak memaki atau mengutuk mana2 individu/makhluk kerana selagi kita nampak makhluk yang menyebabkan terjadi sebegini, selagi itu kita tidak nampak Allah SWT menyatakan Tak'luqNya.

Beberapa komen di FB yang saya rasa, kita perlu jadikan ia sebahagian yang boleh kita letak sebagai berbaik sangka.




Wednesday, August 21, 2013

Mesir Bermandi Darah


Saban hari berita pertumpahan darah rakyat Mesir menjadi tajuk perbincangan utama disemua media sama ada TV atau Internet. Setiap hari disogokkan dengan berita dan kenyataan daripada media-media yang saling bercanggah sokongan antara satu sama lain yang datang daripada individu pelbagai latar sama ada rakyat biasa atau pemimpin lantikan parti. Ada yang menyokong  pihak tentera, ada yang menyokong Mursi dan pastinya ada yang ikut-ikutan menyokong menurut  pemimpin ikutannya.

Setiap kali membaca atau melihat berita dan kenyataan di media massa, maka terasa air mata bergenang dengan perasaan yang bercampur baur antara marah dan sedih.

Marahku kepada pembunuh-pembunuh rakyat yang lemah tanpa peri kemanusian dan belas kasihan. Sedihku kerana umat Islam lupa dan berkeras menegakkan perjuangan yang dasarnya kepartian binaan sekular. Sehingga yang menyerang dan yang diserang adalah bersaudara dalam aqidah.

Marahku kepada kegilaan pemimpin yang mengejar kuasa dengan berbuat apa saja untuk menang. Sedihku kerana umat Islam lalai dan lena diperkotak-katik oleh mainan kuasa pemimpin politik demokrasi tajaan sekular. Sehingga makhluk diutamakan daripada akhlak yang dididik dan diperintahkan oleh Allah dan RasulNya.

Masih butakah mata hati kita untuk melihat kebohongan system pemerintahan ciptaan barat?

Masih keraskah keyakinan kita bahawa Islam boleh tertegak atas system demokrasi jaluran sekular?

Masihkah kita berdolak-dalik kemampuan sistem pemerintahan Islam dengan undang-undang Islam yang diturunkan kepada kita melalui RasulNya?

Mengapa tidak dihayati ayat ayat ini? Dengan sebenar2nya. Bukankah Allah sudah cukup kenapa bergantung dengan sistem yang bukan nilai dan pegangan utamanya Allah.


Usah tunding jari kepada orang lain, soalan mudah, apa yang telah dan akan buat? bangunlah dan sedarlah wahai saudaraku, buatlah persediaan untuk mati bukan persedian kesenangan dunia. Mantapkan aqidah, perbanyakkan amalan semoga kita tergolog dalam syuhada bukan 1/3 yang lari daripada medan perang. Insyallah.

Jangan tanya soalan macam mana kepadaku, kerana aku tidak paham soalan kalian. Sama ada benar-benar tidak tahu atau hanya menguji. Bukankah kalian semua lebih bijak pandai dan berilmu yang hafal Al-Quran, Hadis malah Sirah Nabawiyah. Bukankah disitu telah terkandung segalanya. Aku hanya seorang yang faqir lagi haqir mencari redhaNya. Wallahualam.


Friday, August 16, 2013

Hikmah Kematian Lebah


Setiap detik dan ketika Allah tunjukkan kepada kita kebesaranNya dengan mengingatkan kitabetapa lemah, daif dan faqirnya kita dalam mengharap redhaNya.

Suatu penemuaan berkenaan mengapa terdapat kematian lebah secara besaran2 di Amerika, sepatutnya menjadi ingatan kepada peringatan2 Allah didalam Surah An Nahl (Surah 16).

Bbagaimana hanya disebabkan kematian lebah ini sebuah negara yang besar boleh kerugian berbilion USD daripada hasil tanaman mereka. Rujuk artikel "Scientists Discover What’s Killing the Bees and it’s Worse than You Thought" Kalau rajin baca English ler.

Dia hanya perlu menarik nikmat yang sekecil lebah sahaja, maka runtuhlah kekuatan dan keupayaan kita. Sebagaimana firmanNya bagaimana sekecil serangga membangunkan sebuah negara malahan seluruh umat manusia. 

Bacalah peringatan Allah daripada Ayat 66-69, Semoga kita digolongkan antara orang yang menerima peringatanNya.

Jangan angkuh dan takabur bahawa kita ini besar atau berkuasa kerana tiada apa pun milik kita hanya saja Milik Tuhan Semesta Alam.